Pages

Sunday, July 17, 2011

Tahu Bersyukur


                                (Gambar sekadar hiasan)

Pernahkah kita mengucapkan rasa syukur kerana menetap di sebuah negara yang aman, beroleh keluarga yang penyayang dan memiliki kerjaya yang menjadi sumber rezeki kita setiap bulan?

Bersyukur adalah tindak balas yang baik sama ada melalui perkataan atau perbuatan terhadap kebaikan yang diterima oleh seseorang. Tiada sesiapa yang berhak menerima kesyukuran itu kecuali Allah kerana segala nikmat yang besar itu datang daripada-Nya.

Sebagai tanda bersyukur, hendaklah kita kekalkan baik sangka kepada-Nya serta meletakkan keyakinan kepada Allah semata-mata, diiringi dengan ketaatan dalam beribadah.

Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"Sesiapa yang diberi suatu kebaikan hendaklah ia mengingatinya. Sesiapa yang mengingatinya ia dianggap bersyukur. Sesiapa yang tidak mengenang budi yang diberi, ia dianggap sebagai kufur nikmat."

Kufur nikmat bermakna menderhaka kepada Allah, tidak menghargai pemberian-Nya, menyalahgunakan kemewahan, sewenang-wenangnya melakukan maksiat, sehingga membawa bencana pada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Malah tidak keterlaluan juga jika dikatakan, mereka ini tergolong dalam kalangan orang yang tidak mengenang budi dan tidak tahu berterima kasih.

Ucapkanlah rasa syukur dengan menjadi orang yang tahu membalas budi, memberikan perkhidmatan terbaik untuk masyarakat, bangsa, negara dan agama, serta menjadikannya sebagai amal ibadat kepada Allah yang Esa.

2 comments:

  1. bersyukurlah kta sblum Allah tarik balik nikmat tu

    ReplyDelete
  2. hondariz : saya stuju tu, sbb ada org belum puas mgejar nikmat dunia. Dh kaya nak kaya lagi. Sedangkan amal ibadat kurang. dh "jatuh ditimpa tangga" baru nak sedar. Nauzubillah..

    ReplyDelete